Tema 5. Aprenentatge a Internet


Resultado de imagen para webquest wiki blogs

La línia temàtica fonamental d'aquest tema ha estat el treball de recursos d'aprenentatge per a l'alumnat a la web, destacant quatre aplicacions bàsiques: la WebQuest, la cacera del tresor, la wiki i el blog.

La WebQuest conforma una eina que és part d'un procés d'aprenentatge guiat, que fa ús de recursos que provenen principalment d’Internet, promovent la utilització de diferents habilitats cognitives superiors, l'autonomia de cada un dels estudiants, el treball en grup i inclou, a més, un tipus d'avaluació autèntica. Per tant, una WebQuest es defineix com l'aplicació d'una estratègia d'aprenentatge per descobriment guiat a un procés de treball desenvolupat pels alumnes fent ús dels recursos de la web. Aquí podeu trobar un exemple molt interessant de WebQuest sobre els riscos y perills a Internet, on es treballa la llengua catalana mitjançant aquesta temática.

La cacera del tresor seria una versió reduïda de la WebQuest: l'alumnat disposa d'un seguit de preguntes que haurà de respondre buscant informació en una quantitat de links específics aportats pel professor. A la fi de la sessió es pot incloure una "gran pregunta" que l'alumne haurà de respondre amalgamant la informació obtinguda en el procés anterior. Aquí podeu trobar una cacera del tresor realment entretinguda per a descobrir la figura de Pompeu Fabra i la seua aportació a la llengua catalana.

Les wikis són llocs web les pàgines del qual les poden editar diverses persones de manera fàcil i ràpida, des de qualsevol lloc amb accés a Internet. Els participants en una Wiki poden crear, modificar o esborrar un text compartit. Aquests espais s'han fet molt populars per a realitzar construccions col·lectives sobre temes específics, en els quals els usuaris tenen llibertat per afegir, eliminar o editar continguts. Aquí trobaràs una wiki molt especial dedicada al còmic en llengua catalana, amb més de 380 articles publicats.

Els blogs conformen una eina realment profitosa en l'àmbit educatiu, amb beneficis evidents com l'ensenyament als alumnes a utilitzar la xarxa com a font d'informació, la seua participació interactiva a través dels comentaris, la gestió de diverses tipologies textuals o la creació d'una xarxa de comunicació i aprenentatge entre professors o diferents comunitats d'alumnes.

Navegant pel directori de blogs http://blogscatala.cmact.com, la meua passió pel món del videojoc m'ha portat a l'espai 3 botons i start. Cal destacar que el castellà o l'anglès solen ser les "llengües oficials" de la majoria de blogs relacionats amb el videojoc i l'oci virtual; d'aquí sorprèn aquest espai, ple d'anàlisi, notícies, ressenyes, articles d'opinió o entrevistes que combinen el tractament tant dels llançaments més actuals com del món retro, és a dir, de les antigues consoles i jocs a partir dels anys 80. El punt fort d'aquest blog no és el disseny, on destaca un aspecte sobri i elegant al costat d'una organització taxonòmica ben clara i ordenada alfabèticament de les nombroses línies temàtiques que es tracten, sinó la qualitat aclaparadora dels textos on l'autor recorda aquells videojocs i consoles que van marcar una època, sense oblidar que la innovació i les apostes valentes en l'actualitat són vitals a l'hora de mantenir viva la màgia d'aquest camp.

Per què un filòleg recomana un blog sobre videojocs? La resposta és senzilla: és un espai idoni per a l'anàlisi discursiu o, concretament, el treball específic de tipologies textuals com la descripció, l'argumentació, l'exposició o, fins i tot, la narració (a més de conformar una línia temàtica de grat per a un tipus d'alumnat molt variat).

Comentaris