
L'últim tema de l'assignatura versa, principalment, sobre les pròpies experiències TIC que poden donar-se en el procés de ensenyament i aprenentatge. En primer lloc, cal considerar quina serà la tipologia d'aula on es va a realitzar l'activitat o projecte en qüestió. Quan parlem de TIC, el primer que se'ns ve al cap és la sala d'informàtica. Al meu parer, aquesta ha d'estar ordenada a l'estil "ferradura", i no com una disposició de files estàndard pròpia d'una classe normal. D'aquesta manera, el professor podrà controlar millor l'espai, observar detingudament el treball dels alumnes i moure’s lliurement; a més, amb aquest tipus de disposició, l'alumnat pot organitzar-se millor en grups per futuribles tasques o projectes conjunts. També podem destacar altres formats com el racó de l'ordinador (on es disposa a la classe d’un a tres PC) o l'aula mòbil on tots els recursos tecnològics (tauletes, portàtils, mòbils, etc.) es guarden en un moble mòbil i poden transportar-se a diferents espais.
A més del
programari ja treballat en les unitats anteriors, és necessari considerar un
tipus de pedagogia constructivista allunyada de la filosofía clàssica “professor
ensenya i alumnat escolta”. Un altre concepte treballat al llarg de la unitat i
interessant per a su posada en pràctica a l'aula és la infografia. Aquestes serveixen
per explicar conceptes i presentar dades d'una manera gràfica que resulta més
atractiva. A les bones infografies ocupen més espai les imatges (icones,
gràfics, vinyetes, mapes) que els textos, el que permet que en pocs minuts poguem
entendre tota la informació de l’activitat o l’article. A l'esquerra podreu
observar un bon exemple relacionat amb tècniques mindfullness en programes d'assetjament antiescolar, on la
disposició de la informació, el contingut i les imatges podrien aplicar-se a
una infografia centrada en qualsevol activitat on s’utiltze les TIC a l'aula.
En la següent wiki s'ha compilat una quantitat ingent d'experiències docents on les TIC juguen un
paper fonamental en el procés d'ensenyament i aprenentatge. Potser la navegació
per aquest espai és un tant ambigua, amb una llista inicial de propostes al
costat d'un índex numèric a la part inferior (des del meu punt de vista, hauria
estat més efectiva la seua organització en un blog, dividint clarament les
experiències de centre i aula). M’ha resultat especialment captivant l'experiència proposada pel centre Riudellots
(Girona), consistent en posar en contacte alumnes de la escola amb alumnes d’altra
escola al poble a través del correu electrònic (gmail). Com afirma el Claustre
del centre, “se'ls ha emparellat a l'atzar perquè s'envïin un missatge de
presentació amb una foto. Posteriorment han fet un conte col·laboratiu. S'ha
conclós amb una trobada dels alumnes dels dos centres”.
Sens dubte, estem
davant d'un projecte realment atractiu, on els alumnes entraran en contacte amb
diverses eines que formaran part vital de les seues vides en l'adultesa, com
ara el correu electrònic o els processadors de textos. A més, és un gran mètode
per afavorir la interaccció i estrènyer llaços amb altres membres de la
comunitat educativa. Al meu parer, afegiria una actualització d'aquesta
activitat, amb altres mitjans tan de moda en l'actualitat per a aquesta
comunicació, com les xarxes socials o les aplicacions de missatgeria
instantània (WhatsApp, Telegram, Wechat, Twitter, Facebook, Instagram...) Com encara
parlem d'alumnes molt joves, aquesta activitat pot ser una gran introducció a
aquestes maneres de comunicació tan rellevants en el dia a dia; així es podrà
conscienciar a l’alumnat dels avantatges i inconvenients d'aquests recursos,
juntament amb la possibilitat de combatre des d'edats primerenques fenòmens tan
negatius com el bullying o l'assetjament digital.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada