
La unitat 6 s'ha
centrat, principalment, en els mitjans tecnològics que ens poden ajudar en la
realitat de l'aula per a l'exercici docent, centrant-se principalment en dos:
les tauletes i la pissarra digital.
Les tauletes, o
aquestos smartphones de grans dimensions, poden tenir una gran utilitat en
l'àmbit educatiu; inicialment, compten amb un pes i una mida més petita que els
ordinadors, pel que és més còmode i senzill tant per usar-les com per transportar-les
(sense oblidar que ocupen menys espai a les aules). És evident que el seu ús
augmenta l'interès per l'aprenentatge dels alumnes, ja que ho poden fer de manera
més divertida i interactiva. També ofereixen una gran quantitat d'informació
sobre qualsevol tema, tant des del punt de vista textual com sonor o
audiovisual. Finalment, alguns models existents estan específicament creats per
a l'àmbit educatiu i posseeixen aplicacions educatives interessants que
permeten aprofundir en qualsevol assignatura de manera senzilla i didàctica.
![]() |
| Tauletes a l'escola |
La pissarra
digital, ja siga de caràcter interactiu o merament visual, és un recurs de gran
valor a l'aula que incrementa els nivells de motivació i participació dels
alumnes, a més de facilitar la interacció de l'estudiant amb gràfics,
animacions, simulacions, vídeos, imatges, etc. També representa un desafiament
per al professor perquè li exigeix articular una eina innovadora en la seua
tasca pedagògica amb els continguts, els recursos disponibles i la motivació en
la recerca d'experiències significatives per a l'exercici dels estudiants. No
hem d’oblidar que la pissarra ofereix la possibilitat de gravació d'una sessió
de classe, la impressió o la presa d'apunts, reduint el temps per la preparació
de les sessions i reutilitzant els resultats obtinguts.
| Exemple de pissarra digital interactiva (PDI) |
És estrictament
necessari l'ús de les TIC a l'aula? Al meu entendre, la qüestió purament
docent, acadèmica i educativa està per sobre de qualsevol aspecte tecnològic;
és a dir, és el mètode o estratègia didàctica juntament amb les activitats
planificades les que promouen un tipus o un altre d'aprenentatge, i aquí les
TIC entren en joc com a recursos de suport de les diferents matèries
curriculars (matemàtiques, llengua, geografia , etc.) com per a l'adquisició i
desenvolupament de competències específiques en la tecnologia digital i d’informació.
El docent ha de ser conscient que l'ús de tauletes, ordinadors o pissarres
digitals no implica una major qualitat en l'ensenyament, i la seua utilització
no genera innovació educativa immediata ni efectes màgics en el procés
d'aprenentatge. En definitiva, amb les TIC l'alumnat aprendrà diversos
continguts multidisciplinars a través de la tecnologia. Les experiències de
treball a l'aula perquè els estudiants desenvolupen tasques amb les TIC poden
ser realment variades, com ara buscar dades, manipular objectes digitals, crear
informació en diferents formats, veure vídeos, resoldre problemes treballant en
equip, realitzar debats virtuals, llegir documents o llibres digitals,
contestar qüestionaris...

Comentaris
Publica un comentari a l'entrada