Tema 6: Maquinari TIC

Resultado de imagen de tic educacion

La unitat 6 s'ha centrat, principalment, en els mitjans tecnològics que ens poden ajudar en la realitat de l'aula per a l'exercici docent, centrant-se principalment en dos: les tauletes i la pissarra digital.

Les tauletes, o aquestos smartphones de grans dimensions, poden tenir una gran utilitat en l'àmbit educatiu; inicialment, compten amb un pes i una mida més petita que els ordinadors, pel que és més còmode i senzill tant per usar-les com per transportar-les (sense oblidar que ocupen menys espai a les aules). És evident que el seu ús augmenta l'interès per l'aprenentatge dels alumnes, ja que ho poden fer de manera més divertida i interactiva. També ofereixen una gran quantitat d'informació sobre qualsevol tema, tant des del punt de vista textual com sonor o audiovisual. Finalment, alguns models existents estan específicament creats per a l'àmbit educatiu i posseeixen aplicacions educatives interessants que permeten aprofundir en qualsevol assignatura de manera senzilla i didàctica.

Resultado de imagen de tauletes
Tauletes a l'escola

La pissarra digital, ja siga de caràcter interactiu o merament visual, és un recurs de gran valor a l'aula que incrementa els nivells de motivació i participació dels alumnes, a més de facilitar la interacció de l'estudiant amb gràfics, animacions, simulacions, vídeos, imatges, etc. També representa un desafiament per al professor perquè li exigeix ​​articular una eina innovadora en la seua tasca pedagògica amb els continguts, els recursos disponibles i la motivació en la recerca d'experiències significatives per a l'exercici dels estudiants. No hem d’oblidar que la pissarra ofereix la possibilitat de gravació d'una sessió de classe, la impressió o la presa d'apunts, reduint el temps per la preparació de les sessions i reutilitzant els resultats obtinguts.

Resultado de imagen de pizarra digital interactiva
Exemple de pissarra digital interactiva (PDI)

És estrictament necessari l'ús de les TIC a l'aula? Al meu entendre, la qüestió purament docent, acadèmica i educativa està per sobre de qualsevol aspecte tecnològic; és a dir, és el mètode o estratègia didàctica juntament amb les activitats planificades les que promouen un tipus o un altre d'aprenentatge, i aquí les TIC entren en joc com a recursos de suport de les diferents matèries curriculars (matemàtiques, llengua, geografia , etc.) com per a l'adquisició i desenvolupament de competències específiques en la tecnologia digital i d’informació. El docent ha de ser conscient que l'ús de tauletes, ordinadors o pissarres digitals no implica una major qualitat en l'ensenyament, i la seua utilització no genera innovació educativa immediata ni efectes màgics en el procés d'aprenentatge. En definitiva, amb les TIC l'alumnat aprendrà diversos continguts multidisciplinars a través de la tecnologia. Les experiències de treball a l'aula perquè els estudiants desenvolupen tasques amb les TIC poden ser realment variades, com ara buscar dades, manipular objectes digitals, crear informació en diferents formats, veure vídeos, resoldre problemes treballant en equip, realitzar debats virtuals, llegir documents o llibres digitals, contestar qüestionaris...

Comentaris